søndag 19. juli 2009

Ingen vet hvem jeg er

Av Margreth Olin.

Nå som valget nærmer seg, anbefaler jeg absolutt alle å lese denne! Olin skriver mange små historier om mennesker - mennesker av alle typer, med det felles at de ikke er like velkomne i det samfunnet vi har.

"Da hvisket Prestefrua over bordet til ham, uten å snu seg bort fra den stramme whiskyånden: Takk Per, du skjønner, ingen vet hvem jeg er."

Jeg gråt da jeg leste om han som sa adjø før han tok selvmord, og da jeg leste om Afganherne som sultestreiket utenfor oslo domkirke. Dette er en bok om virkeligheten, så vondt og samtidig så vakker som den kan være. En politisk bok - og på samme tid en personlig, varm og fin fortelling.

Veldig lettlest og de små historiene kan enten leses i sammenheng - noen av personene dukker opp flere ganger - eller de kan leses løsrevet fra hverandre. Jeg brukte nesten ett år fra jeg leste de første fortellingene til jeg leste de siste. Men nå vurderer jeg å lese hele på nytt!! Margreth Olin er en fantastisk kvinne, og at hun ikke bare behersker filmen, er det ingen tvil om etter å ha lest denne!


Ingen kommentarer: