søndag 30. august 2009

Tekstsamling

I det siste har jeg hatt en romanfri periode, rett og slett fordi jeg ikke har fått tid til noe bibliotekbesøk. I et desperat kveldsøyeblikk fant jeg fram Impuls 1, Tekstsamling for den videregående skolen, og bestemte meg for å lese noen noveller og dikt på sengekanten. Jeg kommer ikke til å bokblogge om hver eneste novelle og hvert eneste dikt, jeg vil jo ikke kjede de stakkars leserne mine til døde - men jeg tenkte å komme med noen anbefalinger - tekster som jeg syns kan være verdt å bruke noen minutter på. (Noen får begrunnelse - noen har jeg ingen bedre forklaring på enn at jeg likte å lese dem..)

*Nini Roll Anker: Gåten.
*Anne Franks dagbok. Ingen novelle, men utdraget av den som sto i tekstsamlinga fikk meg til å tenke på hvordan det var da jeg som femteklassing første gang gråtende leste hele dagboka.
*Tor Jonsson: Liket. (ja, det er noe med disse klassiske skolenovellene, de man elsket å hate - og alltid har sverget på å aldri begynne å like. Plutselig forstår man at det er en grunn til at de er så mye brukt i skolen.)
*Torborg Nedreaas: En makk i orkesteret.
*Johan Borgen: Av en født forbryters dagbok. (Noe av det beste som er skrevet, en velfortjent, fantastisk klassiker!)
*Stig Dagerman: Att döda ett barn. (enda en klassiker jeg ALLTID har hatet - men plutselig innser at faktisk virkelig er god!)
*Dag Solstad: Novelle.
*Gunnar Lunde: Svart latter.
*Bjørg Vik: Portrommene.
*Ragnar Hovland: Byens lys.

Og diktdelen av boka begynner med Nordahl Griegs "Til ungdommen", som tar meg tilbake til ungdomstid, engasjement og vakre samfunnstanker!

*Halldis Moren Vesaas: Tung tids tale.
*Inger Hagerup: Vær utålmodig menneske!
*Olav H. Hauge: Din veg. (Så vakkert, så sant, så godt. Trenger ikke leses lengre - det sitter i ryggmargen og kan sies høyt når det trengs)
*Olav H. Hauge: Skjer, Eit ord, Du var vinden og Det er draumen.... Har ikke ord for hvor godt jeg liker Hauge!
*Ingvar Moe: Gud het Inger en sommer.
*Jan Erik Vold: Hvis jeg var Gud.
*Eeva Kilpi: Säg till om jag stör.
*Nils-Aslak Valkeapää: "Jeg vet nok" og "vanvittige"
*Marie Takvam: Kva kan eg seie deg, barn?
*Hans Børli: Å skrive dikt.

Noen av leserne leter etter kvalitetskriteriene i lesningen av litteratur, mitt kriterie er den subjektive følelsen - helt uten forklaring, fornuft og garanti om at flere enn meg kommer til å like teksten. Noen vil kanskje også legge merke til at et diktkriterie for min del er at det skal være kort - konsentrasjonsevnen holder ikke lenger enn noen få linjer...

Ingen kommentarer: