mandag 7. juli 2008

High fidelity

av Nick Hornby.

En roman om hjerte/smerte er undertittel på denne boka, og jeg var ikke mindre skeptisk da jeg leste baksideteksten: "Er det mulig å dele livet sitt med en person som har sansen for en annen type musikk enn en selv?" Som selverklært musikkhater hadde jeg ingen tro på at en bok som fokuserte på musikk skulle være noe for meg. akkurat dette fikk jeg nok til dels rett i, på den måten at jeg nok tror en som har hørt om halvparten av bandene og låtene det refereres til i boka kanskje kunne få mer ut av den. 

sett bort fra musikkfokuset i boka, var den en fin leseopplevelse. det er spennende å lese bøker om menn skrevet av menn, av den enkle grunn at det er mitt eneste innblikk i det faktum at menn nærmer seg oss jenter i grad av nevroser og overfokusering på sine egne feil. 

så: alt i alt en fin bok, men ikke noen sjelsettende opplevelse.  

5 kommentarer:

Pita sa...

Elsker Nick Hornby, men jeg vil heller anbefale "Et godt menneske". Hysterisk morsom og ikke så nerdete som "High Fidelity" (eller "Tribunefeber"). Jeg holder også på med en Hornbybok akkurat nå. For første gang leser jeg Hornby på engelsk, og trives absolutt med det. Boka jeg har begynt på heter "Slam" og har absolutt potensiale. "Fritt fall" og "Gutter er gutter" er også veldig bra (hmm... har visst lest ganske mange bøker av denne forfatteren...).

Merethe sa...

Jeg er ingen stor fan av Nick Hornby jeg heller, men jeg liker veldig godt bloggen din..:) Dette hørtes ikke ut som en bok for meg..:D..takk takk..:D

Borghild sa...

takk for god tilbakemelding, så bra at noen leser og liker bloggen!
nå leser jeg halvbroren, den tar litt mer tid, men blogginnlegget kommer så snart jeg er ferdig:)

Margrethe sa...

Elsk den boka. Men d kan kanskje va fordi eg tenk skummelt likt som hovedpersonen.. Fin blogg også, den ska du ha :)

a banan sa...

IKKE LES ET GODT MENNESKE av Nick Hornby! BEklager Pita, men det må være en av de kjedeligste bøkene jeg noen gang har lest :) (men det kunne kanskje vært spennende hvis du også leser den H. og gir din høyst kompetent tilbakemelding)