onsdag 8. februar 2012

Min kamp. Fjerde bok.

Av Karl-Ove Knausgård.

En sex-hungrig attenåring reiser til et bittelita nordnorsk bygd for å undervise på en ungdomsskole. Han vil skrive, drikke og komme seg bort fra det gamle livet. Hvis han ikke kan skrive, kan han like gjerne være død, sier han.

Hele Min kamp sirkler rundt forfatterdrømmen. Om behovet for å skrive. Om tanker, ideer og å forstå verden - og om hvor sårt og vanskelig livet er.

Jeg sluker denne med like stor glede som de tre foregående. Jeg liker skrivestilen, jeg elsker vekslingene mellom livsfaser, sammenhengene som skapes - og sammenhengene som vises i nettopp det at det ikke er noen sammenheng.

Gutten drømmer om sex. Han drømmer om å skrive. Han drømmer om å vite hva han skal. Han prøver å fungere i samkvem med ei sliten mor, en stadig mer alkoholisert far, besteforeldre som gir opp , og ikke minst, en bror som han ser opp til med uendelig beundring - men egentlig ønsker han mest av alt bare å bli bekreftet, godtatt og noen.

Ingen kommentarer: