onsdag 27. juli 2011

1Q84

av Haruki Murakami.

Bok 1 og 2.

"Du mener hva det er ved matematikken jeg liker?", sa Tengo. "Ja, si det. Når jeg holder på med tall, blir jeg så rolig inni meg. I matematikken kan man alltid få alt til å falle på plass."
"integralregning var gøy"
"Du mener i timene mine?"
Fukaeri nikket.

Den noe mislykkede forfatteren Tengo møter ungjenta Fukaeri som snakker uten tegnsetting. Aomame har en jobb ved siden av jobben på treningssenteret, men hva gjør hun egentlig? I annet hvert kapittel møter vi Aomame og Tengo. Etter hvert forstår vi at det er en sammenheng mellom dem, men hva består den i?

Spenningsoppbygginga i 1Q84 er strålende, Murakami-mystikken er akkurat passe troverdig og beskrivelsene er fargerike, originale og interessevekkende.

Mens jeg har lest denne, har jeg vekslet mellom å le høyt av pinlige episoder, gråte av karakterenes ensomhet og være nervøs, spent.. HVA skjer på neste side?

"Du, har du sovet under armene til noen i det siste?" spurte hun månen.
Månen svarte ikke.
"Har du noen venner?" spurte hun.
Månen svarte ikke.
"Blir du av og til lei av å være så cool hele tiden?"
Månen svarte ikke.

1Q84 handler om så mye, og er så mye, så selv om den ser fryktelig lang ut, så må du lese den!

2 kommentarer:

E sa...

hei, ser frem til å lese denne boka!
har et spørsmål om bloggen din (som forresten er fin)hva heter den "Sidevisninger siste måned" funksjonen, den var stilig, eller, hvor er den fra?

Borghild sa...

Du bare tar "legg til gadget" så er det en standardgadget som heter "bloggstatistikk". :)