søndag 13. februar 2011

Applaus

Av Heidi Marie Kriznik.

Du har kanskje tenkt at jeg holdt på med ei fryktelig lang bok, en murstein med tusen sider og lange utbroderinger? Men, nei, Applaus er mer som et lite hefte å regne, med sine 14o sider. Lesemotivasjonen har bare vært litt nede i det siste, men etter en inspirerende bokprat med en ny kollega her om dagen fikk jeg lyst til å kose meg med bøker igjen og fullførte denne som jeg starta på for lenge siden.

Applaus handler om en far. En far som kommer fra Polen til Norge på slutten av 50-tallet for å få seg sirkusjobb, og samtidig en far som ligger kreftsyk på 80-tallet. Samtidig handler den om en familie. Om ei mor som bor i campingvogna sammen med sirkusmannen sin, ei mor som flytter fra mannens alkoholbruk. Om en sønn, en sønn som lever på historiene faren har fortalt i løpet av oppveksten. En sønn som har mange spørsmål, få svar og mangler mange løse tråder for å forstå faren.

Boka er ei sånn som kan gripe deg midt i magen, alle de løse trådene henger akkurat passe mye sammen, uten at det blir som en kriminalroman som får en tydelig "oppklaringsscene" der vi plutselig forstår alt. I kombinasjon med et enormt stilsikkert språk, er dette ei over gjennomsnittet lesverdig bok.

3 kommentarer:

Lena sa...

Så bra at en inspirerende smalltalk i gangen utenfor kontoret kunne "hjelpe" deg :)

Ville bare si at jeg synes du har en flott blogg - perfekt for sånne som meg som stadig lurer på hva jeg bør lese av alle de millioner av bøker man har lyst til å lese. Og her får jeg jo tips om bøker jeg ikke har hørt om før. Du skriver i tillegg godt - lett og enkelt, men samtidig "levende". Jeg kommer helt sikkert innom med jevne mellomrom.

Vil du ha noen boktips? Ok, fint; her er tre:
1. John Irving: En bønn for Owen Meany (har den ennå som lydbok på engelsk for i-pod om du er interessert)
2. Rohinton Mistry: Balansegang
3. Kader Abdolah: Huset ved Abdolah

De to første er noen gode mursteiner,så når du har tid en gang...;)

Lena

Lena sa...

Kader Abdolah har selvfølgelig ikke skrevet Huset ved Abdolah.. Han har skrevet Huset ved Moskeen (noe som høres mer interessant ut...?)

Borghild sa...

Hehe, stussa på at det var en litt spesiell sammensetning tittel/forfatternavn, men forsto ikke at det var der kilden lå...

Takk fro tre gode tips, de er nå lagt inn på Lista, som du kan finne her: http://borghildsbokblogg.blogspot.com/p/huskelista.html