fredag 16. mars 2012

Rosa tepper, røde tall

Jakten på hva som feiler verdens beste helsevesen.

"Jeg har levd i den tro at de vedtak som blir gjort av Stortinget, er gjeldende. Og dermed basta. For det er vel politikerne som bestemmer?"

Helsevesenet snikprivatiseres, fokus flyttes fra helse og omsorg til budsjettbalanse og overskudd. Forskjellene mellom tibudet til de som har mye og de som har lite, vokser. Marta Breen tar oss med gjennom sin egen graviditet, og drar stadige paralleller til mediesaker fra helsevesenet. Til mødre som mister barnet under fødselen, til mødre som velger å føde uten epidural fordi de mener det gjør dem til bedre kvinner og mødre som føder alene i sykehuskoridorer fordi de nekter å dra hjem når sykehuset ikke vil ta imot dem.

Jeg liker sjangeren, bøker som er lange avisartikler. Jeg liker gjennomføringa, et klart perspektiv, tydelig kildeføring og en rød tråd: hva har skjedd i helsevesenet i løpet av de siste tretti årene, og hva skyldes det?
Og, ikke minst liker jeg flyten, de personlige eksemplene, hvor forbanna jeg blir av å høre om dette og det engasjementet som vekkes.


Ingen kommentarer: