lørdag 20. november 2010

Skyformasjonane på San Franciscos sørhimmel i grålysninga 30.april 1882 og grunnane til at vi ikkje har sett namn på dei. Reiser mellom språk.

Av Rolf Theil.

Jeg liker språk. Jeg liker å lese fagbøker. Jeg liker å lese populærvitenskapelige bøker om språk. Men jeg liker ikke å lese fagbøker kamuflert som populærvitenskap, det må svare til forventningene.

På tross av enkelte finfine gullkorn fra den språklige stjernehimmelen, noe ny innsikt om språk og en del interessante perspektiver fra en retning av faget som jeg ikke er alt for kjent med, så var ikke dette noen høydare.

Jeg irriterte meg over Theils hang til å bruke de minst frekvente ordene i det nynorske skriftspråket, jeg irriterte meg over at det var for faglig, og jeg irriterte meg over at den så ut til å aldri ta slutt.

Likevel skal du ikke avvise muligheten til å lese denne, jeg lærte mye, spesielt om afrikanske og asiatiske språk og kulturer som jeg kjenner alt for lite til. Hadde jeg lest den som lærebok, hadde jeg nok likt den godt - det blir bare feil som sengelektyre.

3 kommentarer:

Rolf Theil sa...

Litt av ein kalddusj - men interessant likevel. Reine ord for pengane. Takk skal du ha!

Borghild sa...

KOMMENTAR FRA EN FORFATTER! Wow, dette er stort:) Jeg er alltid ærlig - og samtidig veldig, veldig subjektiv - kom gjerne med (faglige eller populærvitenskapelige) anbefalinger som kan falle meg mer i smak:)

Rolf Theil sa...

Då må eg fyrst vite litt meir om kva som interesserer deg. Feltet er stort! Du kjenner kanskje til ein svensk kollega og kjenning av meg, Tore Janson? Han har skrive fleire populærvitskaplege bøker om språk som har fått god mottaking og har blitt omsette til fleire språk, m.a. bokmål. Sjå her: http://pax.no/index.php?ID=Forfatter&ID2=Vis&counter=239
Godt nytt år, forresten!