torsdag 2. desember 2010

Tjue

Av Espen Haavardsholm.

Det er i sånne tilfeller som dette at bokbloggen virkelig kommer til nytte. Jeg husket at jeg hadde lest Gutten på passbildet. Jeg husket vagt at jeg likte den, men ingenting om hva den egentlig handlet om. Så sjekket jeg dette innlegget.

Tjue handler om de samme to guttene som er hovedpersonene i Gutten på passbildet. De er nå tjue år, og lever sekstitallets studentliv i Oslo. Vi er med dem på reise gjennom Europa, på kjæresteturer til hytter i Rondane og på fine middager med forlag i stadige forsøk på å bli publiserte forfattere.

Tjue er et godt tidsbilde, en god historie og skrevet med stilfullt og godt språk.

En av tingene jeg virkelig liker, er at kapitlene starter med et nyhetsbilde som plasserer handliga så tydelig i tid og sted: ""Til jonsok opptrer Mick Jagger, Keith Richards og resten av The Rolling Stones på en konsert i Messehallen på Sjølyst."
"I regi av Unge Kunstneres Samfund blir Månedens Bilde presentert for Oslofolk, i en montør som er satt opp ved den nordlige Stortingsløven."

Men Tjue er også et sterkt portrett av en ung mann: "Jeg forestiller meg ofte det, at det er noe alvorlig gærnt inni hue på meg et sted, for noe av det jeg ser for meg når fantasien først begynner å havne på villstrå, er så drøyt at jeg ikke kunne ha fortalt det til noen."

Ingen kommentarer: