søndag 11. mars 2012

Hvordan forstå og bruke en nordmann

En bruksanvisning med feilsøkingsskjema.
Av Odd Børretzen.

Jeg lo høyt flere ganger mens jeg leste denne lille boka. Jeg elsker spill med fordommer og gjennom jobben min har jeg reflektert over gjennomsnittlig mye over "det norske", så denne passet meg midt i blinken.

"Nordmannen blir, i de fleste tilfeller, fremstilt i Norge. Selve fremstillingsmetoden er komplisert og vanskelig å forklare. Kort fortalt dreier det seg om et, ofte problemfylt, samarbeid mellom Nordmannens foreldre."

Hele boka er skrevet som en bruksanvisning, med informasjon om fremstilling, kjennetegn, bruk og et klassisk feilsøkningsskjema:

"Feil: Du ber nordmannen gå til høyre, men han går ikke til høyre. Han setter seg ned på fortauskanten.
Mulig årsak: På grunn av sin mistro til lange samtaler syns han det blir for mye snakk og for lite handling.
Hva kan du gjøre med det: Gå ned på kne som til start på 100 meter sprint. Begynn å løpe i den ønskede retning. Da kommer han etter for å være med i konkurransen."

Jeg gleder meg til å bruke denne i klasserommet - og hvis du vil ha en god latter, så bruker du mindre tid på denne enn en gjennomsnittlig komedie på tv! Herlig underholdning!

2 kommentarer:

Øystein Hauge sa...

Genialt! En klassiker.

Marianne sa...

Takk! Da er det en til bok på lista mi :D