fredag 18. mai 2012

Factory girls

Voices from the heart of modern China. 
Av Leslie T. Chang.

Ei jente vokser opp i USA med kinesiske foreldre, blir journalist, og etter mange år starter hun sin kinesiske utforskning. Hun reiser til en ny og voksende fabrikkby helt sør i Kina og skriver om livet til noen av jentene som lever og jobber der. Jentene kommer fra landsbygda,  og flytter til byen med håp om ei bedre framtid.

Factory girls handler delvis om disse jentene og strukturene rundt dem - og delvis om forfatterens egen familie og deres historie. Hva førte dem fra Kina? Hva finnes igjen etter dem nå? Og delvis er historiene tett flettet sammen slik at vi får en grundig innføring i kinesisk kultur og historie.

" Ai! I truly hate that there is so little time. Every day I work for twelve hours; in the remaining twelve hours I must eat, shower, wash my clothes, and sleep. How much time is there left to read?"

Utdraget over kommer fra dagboka til ei av fabrikkjentene vi blir kjent med i boka, og ga meg en skikkelig vekker, igjen, på hvor latterlig priviligerte vi er her i Norge.

Personlig liker jeg de delene av boka som handler om fabrikkjentene best, jeg lærer masse, får et utall nye tanker og innblikk i ei side av Kina som jeg vet alt for lite om. Familiehistorien blir for mye historie for meg - men det betyr ikke at det er mindre velskrevet eller interessant. Den unike kombinasjonen av god journalistikk, grundig bakgrunnskunnskap og en fortellerstemme på linje med de beste skjønnlitterære forfatterne gjør denne boka høyst lesverdig.

Ingen kommentarer: