fredag 7. august 2009

Italienska skor

Av Henning Mankell.

Jeg er begeistret, på en god måte - samtidig som boka aldri helt nådde de høydene jeg så sterkt hadde forventet.

Spesielt i starten flommet det over av sitater og gode ord jeg måtte lese både to og tre ganger, og tenke lenge på. Mens det etterhvert dabbet litt av, og ble uspennende og forutsigbart.

Men jevnt over vil jeg nok anbefale denne, kanskje spesielt på grunn av sitater som dette: (tilfeldig utvalg - det var mange å ta av...)

"Svikna löften är som skuggor som dansar runt en i skymningen."

"I min ålder är det int ovanligt att man skottar ihjäl sig. De dör en plötslig och nästan generande död med en liten metallspade mellan sine styva fingrar."

Hovedpersonen filosoferer mye rundt døden, og møter den også flere ganger i løpet av boka. Men likevel er det ikke sorgen som dominerer, det er mer en undring over hvordan livet uten unntak fører fram mot døden.

Fin sommerunderholdning, anbefales gjerne, men likevel ikke en unik opplevelse.

Ingen kommentarer: