tirsdag 12. mai 2009

Balladen om Jenna

Av Mari Lindbäck. 

"Langt fremme ser vi en haiker. Jeg er alltid solidarisk med haikere, særlig når det regner, og sier vi må stoppe. Jeg elsker haikere. Jeg sier til Brian at verden er vanskelig og at vi må hjelpe hverandre. Stopp bilen, sier jeg. Jeg mener det inderlig alvorlig helt innerst inne. Jeg føler meg kristen. Og god. Det er viktig for meg å føle meg god. Jeg trenger å være god. Den beste. Brian blir sur og vil ikke stoppe for baksetet er nedslått og det blir bare problemer, som han sier." 

Jennas første kjæreste, Rickard,  har dødd. Hun og hennes nåværende kjæreste, Brian, tar tingene hans i esker og kjører den lange veien hjem til mora til Rickard. Boka er tankene til Jenna - måten hun takler sorgen på. Hun føler mye alvorlig og intenst og fullstendig - for så å endre syn i neste åndedrag. 

Ungdomstid og tvil, med en kjerne i den intense sorgen og ensomheten Jenna føler etter tapet av Rickard. Godt beskrevet med en språkføring jeg har sansen for. denne vil jeg anbefale for den som liker å gråte en skvett når de leser, men som samtidig syns det er veldig greit med lettleste og kjappe bøker. Og som fortsatt husker hvordan det var å være verdens lykkeligste og verdens tristeste - på nøyaktig samme tid. 

Ingen kommentarer: